09.03.2013 13:01


Výstava Rytmy + Pohyb + Světlo: Interaktivní svět za dveřmi Moravské galerie

Autor: Eliška Čermáková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Výstava Aleny Pomajzlové Rytmy + Pohyb + Světlo: Impulsy futurismu v českém prostředí se koná v Moravské galerii v Brně od poloviny února až do května letošního roku ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni. Cílem výstavy je přiblížit návštěvníkům vznik animace v českém umění první třetiny dvacátého století. Výstava je spojena s impulsy futurismu v českém prostředí. Neobvyklý námět výstavy se setkal s velkým zájmem ze strany veřejnosti. Denně se prodají desítky vstupenek, školy se hlásí o moderovaný výklad na měsíce dopředu. Čím to je?

Po příchodu do osvětleného prostoru za dveřmi Místodržitelského paláce Moravské galerie návštěvníka okouzlí zvláštní atFoto: Archiv MGmosféra prostředí. V místnosti lze pozorovat hru se světlem a tmou. Vystavovaná díla jsou jen ojediněle skryta za sklem, většina exemplářů slouží příchozím jako živé hračky. Stroboskop, kinesiskop, miroskop. Slova obyčejnému člověku nicneříkající, k výstavě však nepochybně patří. Ukázky technických přístrojů demonstrují, jak lze rozpohybovat kresbu na papíře.

Zatočíme si stroboskopem a malými otvory sledujeme nový život uvnitř docela obyčejného bubnu s obrázky, nalepenými po jeho stěnách. Podíváme se dovnitř fotografické pušky, kde zachytíme let ptáka ve všech detailech. Od prvopočátků animovaného filmu se přesouváme k prvním videím, kde byl zachycen průchod světla tmou nebo Jízda Prahou otevřenou tramvají. Mezi autory publikující zde svá díla patří Emil Filla, František Kupka, Otto Gutfreund, Josef Čapek a další.

Charakter výstavy se vymyká běžným expozicím Moravské galerie. Výstavu vystihuje jediné slovo – interaktivita. Nejedná se o klasickou expozici s obrazy na stěnách, kde při sebemenším přiblížení k objektu začne blikat výstražné světlo na kameře, v horším případě k vám rovnou přiskočí člen ochranky.

Na této výstavě není žádná ochranka, žádné kamery.  U vstupu je návštěvník upozorněn na zákaz fotografování, ten platí výjimečně i pro novináře. Na druhou stranu je příchozím dovoleno si většinu exponátů vyzkoušet na vlastní kůži. Jsou tak svědky neopakovatelné možnosti nahlédnout do světa počátků českého animovaného filmu.

Každé výstavě je v Moravské galerii věnováno několik měsíců. „Než by si lidé stačili všimnout, že výstava probíhá, byl by konec,“ objasňuje důvody Jana Čipáková, která denně prodá desítky vstupenek. „Takto se výstava dostane do povědomí mnoha lidí a z finančního hlediska se to více vyplatí,“ dodává Čipáková. A co návštěvníci výstavy shledávají nejzajímavějším? Studentku grafického designu Alexandru Hrdinkovou uchvátil Mayerův kouzelný buben. „Vždy mě fascinovala jednoduchost v umění. Model ptáka v bubnu, který po roztočení evokuje let, je geniální.“

Netradiční propojení konzervativního českého umění na začátku dvacátého století s provokujícím italským futurismem dává výstavě nový rozměr. Nejčastějšími návštěvníky jsou studenti středních a vysokých uměleckých škol. Návštěva Místodržitelského paláce je však doporučována všem zájemcům o rozvoj umění v českých zemích.

Klíčová slova: futurismus, výstava, Moravská galerie, film, umění

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.