05.11.2011 13:42


Vánoce jsou tady, tak honem utrácet

Autor: Marek Zona | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Každý rok je to stejné. Ve městech je rozvěšena vánoční výzdoba, obchodníci už nabízejí krásné umělé stromečky a v reklamách se to hemží sváteční atmosférou. A přitom je teprve začátek listopadu.

Vánoce jsou pro obchodníky příslibem nejlepšího výdělku v roce. Marketingová oddělení se snaží vymyslet co nejlepší slogan nebo kampaň, kterou potenciální zákazníky přesvědčí, že právě jejich tarif/lék na bolavé klouby/pneumatiky je to nejlepší, po čem můžeme sáhnout. Pravda je však taková, že se reklamy velmi podobají a pokud reklamní firma nevytvoří něco dostatečně vánočního (třeba velikonočního zajíčka), reklamy snadno zapadnou. Naštěstí je pro tento případ brzy po Vánocích čas na reklamy nové, takže na ty špatné se snadno zapomene.

Marek Zona. Foto: Miroslav Vlček

Největším rizikem Vánoc je tendence lidí utrácet velké peníze. Proč máme potřebu kupovat drahé dárky? Už se patrně vytrácí to zdánlivé klišé, že Vánoce jsou obdobím klidu, míru a pohody. Ať už to zní jakkoli přeslazeně, musím alespoň za sebe říct, že jsem rád, když se doma všichni sejdeme u klidné večeře a povídáme si. Není přece nutné poměřovat svoji náklonnost k druhým pomocí hodnoty dárků.


Ještě větším problémem je, že lidé se naučili utrácet za dárky peníze, které vlastně nemají. Mají dojem, že nakupování na splátky všechno vyřeší. Problém je však ten, že tento strašák nezmizí s vyhozeným stromečkem, ale zůstává ještě dlouho poté. Navzdory krizím a vysoké nezaměstnanosti, o které stále slyšíme z médií, každoročně roste suma, kterou lidé utratí během vánočního období. Evropská centrální banka navíc v tomto týdnu snížila  úrokovou sazbu. V praxi to znamená snížení úroků z půjček. A pomocí zvrácené logiky tak některým lidem možná dojde, že si můžou koupit více. Když ale všichni vystřízliví z opojné sváteční atmosféry, uvědomí si, že je jim tahle zdánlivá finanční vzpruha vlastně jenom kudlou do zad. Takže opět uvidíme davy lidí, které budou spěchat k obchodům a budou se dožadovat vrácení peněz.

 

 

 

 

 

Klíčová slova: Vánoce, utrácení, peníze

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.