28.04.2011 09:45


Utrpení mladého bakaláře

Autor: Kateřina Foltánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Studentům, kteří v tomto semestru hodlají obhajovat svoji bakalářskou práci, už skoro vypršel čas. Někteří ji odevzdávají na začátku května, jiní o měsíc později. Až se budou zálibně kochat svojí svázanou prací, možná je napadne, jestli všechna ta námaha vůbec k něčemu byla.

Kateřina Foltánková, autorka článku.Studenti po celou dobu studia zápasí s desetistránkovými seminárními pracemi a najednou se od nich očekává, že vyplodí původní dílo na přibližně pětatřicet normostran. Psaní takové práce je průměrně alespoň na dva semestry. Je tato doba ale užitečně strávená?

 Když řeknu, že psaní bakalářské práce je zbytečná zátěž pro studenty i vyučující, mnozí se určitě ohradí. Podle nich lidé při tvorbě diplomové práce získají celou řadu užitečných schopností, například hloubkovou znalost tématu, procvičí si odborný styl, naučí se argumentovat a hájit své dílo. Jistě chvályhodné dovednosti.

 Ale jsou k něčemu? Je jistě bezvadné vědět vše o vlivu znečištění na růst lišejníků, ale když bude člověk pracovat, jako všeobecný botanik moc svoji precizní znalost neuplatní. Naprostá většina studentů, kteří s diplomem v ruce odejdou do praxe, už nikdy nebude psát v odborném stylu. A obhajoba závěrečné práce rozhodně není smysluplnou a podnětnou diskuzí, ale pouhým desetiminutovým programem.

 Proto si myslím, že bakalářská práce je ztráta času pro studenty i jejich učitele. Když má někdo před jménem Bc., tak se s tím obvykle nechlubí. Všichni ostatní by se ho ptali, proč si nedodělal alespoň magisterský titul. V Česku zatím není všeobecně považováno bakalářské studium za řádné vysokoškolské vzdělání a každý studující chce být alespoň magistrem či inženýrem. Až bude tříleté studium mezi veřejností uznávané a jeho absolventi nebudou dále studovat, teprve pak má tato práce ukončující léta na škole smysl.

 Ale proč by měl student věnovat mnoho času na zpracování bakalářské práce, když by se místo toho mohl učit na státnice, na přijímací zkoušky do navazujícího studia nebo si mohl zapsat více předmětů, ve kterých by prohloubil svoji znalost daného oboru? Věnovat čas této činnosti má smysl pouze pro toho, kdo chce působit v akademické sféře nebo kdo pro toho, kdo se o danou problematiku více zajímá.

 Podle mě by byl vyhovující systém připomínající středoškolskou odbornou práci. Její vypracování je dobrovolné a dělá ji jen ten, kdo chce něco navíc, kdo chce uspět a usnadnit si přijetí na vysokou školu. Stejně tak by specificky orientovaná bakalářská práce mohla napomoci k přijetí uchazeče o místo ve stejně zaměřené firmě.

  Tisíce bakalářských prací leží ve školní knihovně nebo v elektronickém archivu. Jednou za čas je možná otevře student, který hledá podklady na svoje vlastní dílo, ale jinak se na stovky hodin práce jen práší. Není to škoda, že všechen ten čas byl obětován v podstatě pro nic za nic? Já říkám, že je. Dalo se v něm dělat spoustu užitečnějších a lepších věcí. 

Klíčová slova: komentář, bakalářská práce, titul, bakalář

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.