03.03.2013 09:48

Recenzia: Terapia láskou vybočuje z rady len čiastočne

Autor: Branislav Jenčo | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Nový počin od režiséra Davida O. Russela je netradičnou romantickou komédiou, ktorá sa zastavila na polovici cesty k tomu pravému osviežujúcemu filmovému zážitku.

Pat Solitano (Bradley Cooper) sa po ôsmych mesiacoch strávených v baltimorskej psychiatrickej liečebni vracia domov ku svojim rodičom. S diagnózou bipolárnej poruchy sa tam dostal po tom, ako našiel svoju ženu Nikki (Brea Bee) v sprche so svojím kolegom a pri agresívnom manickom záchvate milenca takmer zabil. Teraz je jeho cieľom znova získať prácu a nadviazať kontakt s manželkou. Pozitívne naladený pravidelne cvičí, a číta knihy zo sylabu predmetu, ktorý Nikki učí, aby na ňu mohol raz zapôsobiť. Na večeri u jeho priateľa však stretne nevypočítateľnú Tiffany (Jennifer Lawrence), nešťastné dievča zo susedstva, s ktorou uzavrie dohodu. Za to, že Tiffany doručí jeho manželke potajme list, jej Pat pomôže pri tréningu na tanečnú súťaž. Tento obchod však neskončí tak jednoducho, ako plánovali.

Režisér David O. Russell už v športovej dráme Fighter a akčnej tragikomédií Traja králi dokázal, že je ochotný posunúť osvedčené hranice žánrov a osviežiť tak publikum v záplave filmov podľa šablóny. Zdá sa, že v tomto trende pokračuje aj pri jeho novom filme Terapia láskou (Silver Linings Playbook). Na prvý pohľad obyčajná romantická komédia sa tu prelína s psychologickou drámou, ktorá nás núti zamyslieť nad tým, ako sa spoločnosť chová k ľuďom trpiacim mentálnou poruchou.

Bradley Cooper konečne ukazuje svoj herecký rozsah a v netradičnej úlohe naivného a neistého tridsiatnika podáva výkon, za ktorý sa nemusí hanbiť. Jeho manické záchvaty sú uveriteľné a majú náboj, ktorý umocňuje správne vybratý soundtrack. No Cooperovu snahu zatieňuje vynikajúci výkon Jennifer Lawrence, známej z akčného sci-fi Hry o život. Jej postava si vyžaduje veľkú dávku nuansy a Lawrence dokazuje, že vie byť omnoho viac, ako akčnou hrdinkou. Je nepríjemná, zábavná i neodolateľná zároveň. Výkon mladej herečky si všimli aj kritici americkej filmovej akadémie, ktorí ju ocenili soškou Oscara. Hlavnú dvojicu dopĺňa Robert deNiro ako Patov otec, obsesívno-kompulzívny, a občas naozaj neznesiteľný fanúšik futbalu, ktorý verí, že jeho syn dokáže priniesť šťastie v hre miestnemu týmu. Nestabilnú domácnosť sa snaží zvládať Patova mama v podaní austrálskej herečky Jackie Weaver, ktorej postava však pôsobí v porovnaní s ostatnými obyčajne.

Ak je na tomto filme čo chváliť, tak to je technická stránka. Režisér niekoľkokrát obecenstvo vtiahne do obrazu netradičným dynamickým záberom, ktorý v divákovi vyvoláva silný pocit nestability a úzkosti. V kontraste s inak celkom umiernenou prácou s kamerou tak filmu dodáva živočíšny náboj. Ako som už spomínal, soundtrack patrí medzi ďalšie silné stránky. Skladby od interpretov ako Led Zeppelin alebo White Stripes zaskočia a potešia, no hlavne dokonale sadnú do scén a celkovej atmosféry.

Bohužiaľ, i keď prvé dve tretiny predstavujú provokujúci pohľad do života ľudí s mentálnou poruchou, okorenený tragikomickými tónmi, v poslednej tretine skĺzne film do stokrát videného a nepodarí sa mu úplne vymaniť z osídiel žánru romantickej komédie. Uzavretá stávka medzi postavami pôsobí ako neprirodzený a zároveň predvídateľný dejový nástroj, ktorý má priniesť uspokojivé uzavretie. Nedá sa ubrániť pocitu, že scenáristi sa zľakli možného reakcie širokého publika a pokúsili sa scenár priblížiť mainstreamu. Filmu chýbalo málo, aby sa stal provokujúcim dielom, ktoré nehľadí na hranice žánru.

Film Terapia láskou mal v Českej republike premiéru 28. februára.

Klíčová slova: terapie, láskou, silver, linings, playbook, russell, cooper, lawrence