05.05.2012 20:51

Recenze: Umělci fotí umělce

Autor: Magdaléna Daňková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

„Nechceme žádná klišé o umělcích, chceme je poznat takové, jací opravdu jsou“ - takto prezentují svou výstavu [ARTist]s rakouští fotografové Ferdinand Marshall Karl a Gerald Y Plattner. Multimediální expozice, která kromě fotografií nabízí také audio či videozáznam, je k vidění v Domě umění města Brna.

Ve dvou místnostech brněnské galerie mohou návštěvníci zhlédnout celkem osmačtyřicet černobílých portrétních snímků současných rakouských umělců při jejich práci. Kurátorka Jana Vránová si pro designové zpracování expozice vybrala studio Anymade a zvolila jednoduchý černobílý koncept. Toto pojetí dle mého názoru dává fotografiím dostatečný prostor vyniknout. Černé rámy snímků na pozadí syrově bílých zdí galerie výborně kontrastují s výhledem do rozkvetlé zahrady okolo Domu umění.

Součástí výstavy jsou také videozáznamy. Foto: Magdaléna DaňkováJako zajímavé se jeví také promítací plátno umístěné nad vstupem do výstavních prostor, na kterém běží reportážní videozáznam zobrazující vybrané umělce při jejich tvorbě. Další videa jsou projektována skrze tři menší televizní obrazovky uvnitř místnosti. Vedle klasických černobílých fotografií však videa mohou působit spíše rušivým dojmem.

Vystavené snímky z let 2005 až 2011 zachycují například výstředního abstraktního výtvarníka Hermanna Nitscheho při tvorbě obrazu, kouřícího sochaře Gerhardta Moswitzera před galerií nebo kostymérku a designérku Deborah Sengl. Kromě výše zmíněných mne upoutal také portrét malíře Daniela Spoerriho v kavárně a rozjímání Ernsta Fuchse nad jeho hotovým obrazem.

Cílem autorů výstavy, která má podtitul Kulturní paměť, je zachycení každodenního života a práce výtvarníků a sochařů v jejich autentickém prostředí. Stojí-li divák před snímky, má pocit, jako by se ocitl v ateliéru umělce a pozoroval jej při práci.

Při zpracování se Karl a Plattner inspirovali především tradiční portrétní malbou různých uměleckých stylů s využitím nejmodernějších technologií. Na jejich práci oceňuji především osobitý styl, jenž spočívá zejména v porušování základních pravidel práce s fotografií. Prezentace rozmazaných, rozostřených či tmavých obrazových exponátů se v pojetí rakouských fotografů jeví jako vynikající nápad. Tato kreativní hra se světlem a stínem, přenesení divákovy pozornosti z umělcova obličeje na jeho práci v pozadí či snímek plátna, jenž promítá výtvarníkovu hlavu během proslovu na vernisáži, dělá pro mne z průměrné fotografické výstavy neobyčejný zážitek.

Oceňuji také různorodost umělců. Projekt [ARTist]s se totiž nesoustředí pouze na zástupce jednoho uměleckého oboru, ale snaží se pokrýt všechna odvětví. Jednotlivé snímky jsou rovněž žánrově pestré. Kromě čistě autobiografických portrétů návštěvníci mohou zhlédnout také reportážní fotografie ukazující umělce při tvorbě v ateliéru či kritickém rozjímání nad hotovým dílem.

Tvorba projektu [ARTist]s – Kulturní paměť trvá již sedm let a Karl s Plattnerem v něm zatím zachytili celkem sto současných rakouských umělců.  Výsledkem jejich práce jsou kromě fotografií také audiozáznamy a videa, která se promítají také jako televizní dokumenty. Výstavu si zájemci mohou prohlédnout do sedmadvacátého května.

Klíčová slova: [ARTist]s, Dům umění města Brna, fotografie umělců