13.10.2013 11:53

Recenze: Příběh o homosexualitě neurazí, ale nenadchne

Autor: Tereza Paďourová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Mladá česká tvůrkyně Rozálie Kohoutová vystudovala Romistiku na Karlově univerzitě v Praze, dále pak Dokumentární tvorbu na Filmové akademii muzických umění. Film Roma Boys – příběh lásky je už čtvrtým snímkem této autorky. Krátký dokument získal několik ocenění.

Snímek Roma Boys zachycuje příběh romského homosexuálního páru. Toto téma je zpracované vůbec poprvé.

Příběh začíná krátkým monologem hlavního hrdiny Davida Tišera. V tomto okamžiku diváka zaujme prolínání českého jazyka s typicky romskými výrazy, to celé ještě doplněné o anglické titulky. David Tišer vysvětluje, že ne všichni Romové jsou agresivní, nepořádní a vulgární. Dějová linie se dále rozvíjí jako vyprávění Tišera o tom, jak by vypadal film o něm samotném a jeho situaci. Protagonista pochází z tradiční romské rodiny, žije ale v Praze, protože tam lidé jeho homosexuální orientaci akceptují, stírají se tu veškeré odlišnosti. Divák pozoruje prolínání dvou odlišných kultur, zajímavé je vyprávění protagonisty o zvycích, které jsou pro romské komunity typické. Divák tak dostává možnost jistého hlubšího náhledu na život Romů.

Dokument je v některých pasážích příliš dramatický. Scéna, kdy jeden z hlavních představitelů nedorazí na domluvenou schůzku a druhý zahazuje do koše na odpadky mobilní telefon s tím, že už se tedy nikdy nespojí, je protichůdná s tvrzením na začátku filmu. Tam totiž divák obdrží informaci, že dvojice se seznámila přes internetovou seznamku. Je tedy pro oba možné být v kontaktu i nadále. Dramatizace v té správné míře se naopak ukazuje ve scéně, kdy se odehraje předem smluvená svatba. Někteří lidé jsou přesvědčeni, že fenomén dohodnutých sňatků je minulostí nebo se týká arabského světa, proto je tento okamžik pro diváka atraktivní.

Film však může působit rozporuplně. Prezentuje se tak, že ukazuje něco neobyčejného. Divákovi je předkládána extrémní těžkost života jedince v komunitě, která se striktně staví proti homosexualitě. Další zdroj nebo srovnání s jinými romskými případy však chybí. Divák si tedy může klást otázku, co tak výjimečného film vlastně zobrazuje? Dokument může pochopit jako příklad toho, že tato menšina má stejné problémy jako jiní. Na druhé straně je možné snímek brát jako provokaci, kdy se zdůrazňuje a vyzdvihuje problém Roma jako něco ojedinělého, čímž ho opět odsouvá mimo majoritní společnost. Vyhrocené reakce rodinných příslušníků na homosexuální orientaci jednoho z protagonistů jsou známé i v rodinách neromského původu. Film by tedy mohl zachycovat příběh jakéhokoli člověka, záleží na úhlu pohledu diváka. Na konci filmu se navíc publikum dozvídá, že matka jednoho z hlavních hrdinů fakt, že její syn je gay, přijala dobře.

Snímek využívá civilního, přirozeného herectví, což je pro pozorovatele poutavější, než sledování klasicky hraného filmu. Cítí větší propojení s příběhem a herci samotnými.

Klíčová slova: dokument, homosexualita, tradice