23.03.2015 18:06


Při tréninku na závod Spartan Race se zapotí všichni

Autor: Janošek David | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Bláto, překážky a několikakilometrové trasy. To je Spartan Race. Extrémní vytrvalostní závod, kterému se v Česku dostává stále větší obliby. Ve větších městech vznikají tréninkové skupiny a Brno není výjimkou. Své dovednosti si zde otestují jak zkušení sportovci, tak i začátečníci.

Autor: Spartan Race Central Europe

Brno – Překážkový běh Spartan Race vznikl v roce 2010 ve Spojených státech amerických a odtud se rozšířil do celého světa. Závody mají několik úrovní obtížnosti. Od „nejlehčího“ Sprintu (5 km, nejméně 15 překážek), přes Super (13 km, 21 překážek) a Beast (20 km, minimálně 26 překážek), až po nejtěžší Death Race, který se běží dva dny a dokončí ho jen deset procent závodníků.

Letos se v Česku budou konat ještě nejméně čtyři závody, a to v Liberci, v Litovli a v Koutech nad Desnou, kde jsou naplánovány dva překážkové běhy. Soutěžit mohou nejen jednotlivci, ale také týmy. Startovné se pohybuje od devíti set až po dva a půl tisíce korun. Každý, kdo doběhne do cíle, dostane za odměnu medaili a tričko.

Ze Spartan Race se stal v Česku fenomén. Zakládají se skupiny, které se připravují na závody pořádané nejen u nás, ale například i v Polsku nebo na Slovensku. Ta brněnská vznikla na začátku minulého roku a rychle si získala své fanoušky. Tréninky jsou totiž zdarma a přijít může kdokoliv. Tak jsem to zkusil taky.

Trénink s brněnskými Sparťany 

V široké nabídce tréninků přehlížím čtrnáctikilometrový večerní běh Brnem a volím raději trénink se švihadly v paintballové hale. Vítá mě velká špinavá aréna a v ní třicet nadšenců čekajících na hodinu a půl dlouhý dril. Teplota uvnitř nepřesahuje deset stupňů Celsia, vskutku spartské podmínky. 

Začátek tréninku se švihadly. Foto: David Janošek

Trénink začíná lehkým rozběháním, po kterém následuje rozcvička. Poté si bereme švihadla do rukou a začíná první série cviků. Skoky s meziskokem i bez něj, na pravé noze, na levé i sounož. Každá série je rozdělena na pět různých částí, které se po minutě střídají. Na konci je dvouminutový odpočinek. Zatím se držím.

Série kliků. Foto: David Janošek

S každým úderem švihadla do starých koberců na zemi se zvedne oblak prachu, takže se v místnosti po chvíli nedá dýchat. Naštěstí jsou první dvě série se švihadlem za námi. Přecházíme na posilování prsních svalů a břicha. „Spider kliky, zvedání nohou vleže, kliky pravý úhel ramen, sklapky a na závěr švihadlo volná technika,“ ohlašuje další sérii náš dnešní vedoucí tréninku Filip. Jednotlivé cviky vždy předvádí, díkybohu.

Stojky s podporou o zeď. Foto: David Janošek

Pomalu přestávám cítit ruce. Následovat mají stojky. Vzhledem k tomu, že vím, jak jsem na tom se stojkami, beru si raději fotoaparát a vše dokumentuji. Bonusová minuta odpočinku. 

Dvouminutový odpočinek mezi jednotlivými sériemi. Foto: David Janošek

Pauzy mezi jednotlivými sériemi mi připadají čím dál tím kratší. Marně čekám na chvíli, kdy přijdou jednodušší cviky, u kterých bych si mohl odpočinout. Náročnost naopak spíše roste. Nejsem ale jediný, kdo dostává zabrat. Ostatní se potí taky.

Další z posilovacích cviků. Foto: David Janošek

Po sedmi sériích a třiceti pěti různých cvicích se dostáváme ke konci tréninku. Zbývají už jen poslední dvě cvičení – dřepy a pyramida. V první části se dřepuje vždy čtyřicet pět vteřin s tím, že se každé kolo přidává pět dřepů navíc. Začíná se na dvaceti a postupuje až po padesát. Já končím někde v polovině. Princip pyramidy spočívá v postupném přidávání kliků a sklapek. Jeden klik, jedna sklapka, dva kliky, dvě sklapky a tak až do desíti. Potom se počty opět snižují od desíti dolů.  Pro dnešek jsem se rozhodl, že zůstanu na vrcholu pyramidy, její slezení si nechám na jindy. Třeba na příští trénink.

Závěrečná společná fotka. Foto: David Janošek

Klíčová slova: Spartan Race, trénink, závod, překážkový běh

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.