24.03.2013 13:58


Předmětové okénko: Žonglování a Sex

Autor: Kristýna Živná | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Předmětové okénko je pravidelná rubrika, která bude vycházet každou neděli. Jejím cílem je dát studentům Masarykovy univerzity tipy na zajímavé předměty, které jejich alma mater nabízí. V prvním vydání vás budu informovat o dvou předmětech. V prvním se zájemci mohou naučit žonglovat. Druhým je proslulý předmět SAN777 Sex, intimita, antropologie.

Žonglování 

Na Masarykově univerzitě se můžete naučit žonglovat rovnou ve čtyřech předmětech, a to na Pedagogické fakultě a Fakultě sportovních studií. Kódy předmětů jsou následující: SV4BP_HrL2 Žonglování, bp960 Žonglování, v2031 Žonglování, SV4BP_HrL2 Žonglování.

Tyto kurzy jsou si všechny velmi podobné, protože je stejná vyučující, a to oblíbená lektorka Dagmar Trávníková. Dagmar Trávníková se zabývá psychomotorikou, divadlem a žonglérským uměním. V žonglování je považována spíše za divadelní žonglérku. To znamená, že kloubí dohromady divadelní projev (mimiku tváře, pohyb těla, tanec) a tradiční žonglování.

Studenti se nejprve seznámí se základními žonglérskými pomůckami, jako jsou míčky, kužely, šátky, talíře, diabolo nebo kruhy. Největší důraz v hodinách je kladen na naučení studentů žonglovat se třemi míčky a propojit žonglování s pohybem. Dále je kladen důraz na párové žonglování a skupinové hry, které rozvíjí koordinaci v prostoru. Pro pokročilejší studenty je tu možnost naučit se žonglovat s více míčky nebo provádění náročnějších triků. Během vyučování jsou zapojovány i psychomotorické hry, upravené pro zlepšení koordinace rukou a vnímání prostoru.

Od žonglování na Fakultě sportovních studií se to na Pedagogické fakultě trošku liší.  Zde se snaží rozvíjet spíše divadelní žonglování a umělecký projev na scéně. Stejně tak se liší i kreditové ohodnocení, kdy na Pedagogické fakultě za předmět obdržíte dva kredity, kdežto ve zbylých třech předmětech na Fakultě sportovních studií kredit jeden.

Ukončení je ve všech předmětech stejné. Podmínkou je docházka a výstup, který musí obsahovat minimálně tři různé triky se třemi míčky, a to buď jednotlivě, nebo ve dvojicích.  

A co na předmět Žonglování na Pedagogické fakultě říkají studenti, kteří jej absolvovali?

Radek Gomola: "Žonglovat jsem začal už několik let před absolvováním tohoto předmětu. Nikdo nemusí mít strach, že by žonglování s míčky nezvládnul. Skutečně jsme se přesvědčili o tom, že žonglovat se může naučit každý, je ale třeba tomu věnovat trošku času i doma.

Ani zkušenější žongléři se nudit nebudou, protože je možné se učit navzájem a předávat si své zkušenosti ze žonglování, stejně tak vyučující Dagmar Trávníková zvládá i náročnější triky a vyšší počty míčků. Každý si  přijde na své.

Co se týká závěrečného výstupu, není potřeba se bát. Pokud jste kurz navštěvovali a máte splněnou docházku, tak když vám nějaký trik nevyjde nebo vám popadají míčky, dá se přimhouřit oko. Důležitá je snaha a chuť naučit se něco nového a věnovat tomu trochu času.

Žonglování rozvíjí u člověka koordinaci a zvyšuje schopnost vnímat prostor. Žonglérské předměty na Masarykově univerzitě jsou dobrým startem do světa žonglování a Dagmar Trávníková jako lektorka určitě zaujme jak svým šarmem, tak perfektně zvládnutým uměním. Předměty určitě doporučuji. Je sice potřeba trocha trpělivosti, ale stojí to za to." 


Simona Albertová: „Tenhle předmět byl pro mě jeden z nejzajímavějších, styl vedení vyučující byl neskutečný, celý předmět se odvíjel od její energie, kterou do něho vkládá. Žonglování je hodně o samostatné práci, ale díky jejímu nadšení jsem u něj zůstala a sama žonglování předávám dál.

V hodinách se naučíte zajímavé věci s míčky a dalšími pomůckami. Výklad probíhá velmi příjemnou formou. Jediné, co je potřeba dodržet, je docházka a ukázka toho, co jste se naučili. Výstupu se nikdo nemusí bát, jelikož se fantazii meze nekladou.

Předmět je i není náročný, zaleží na vás. Když chcete potrápit ruce a hlavu, tak si ho náročný uděláte, když nechcete, je to skvělé odreagování od všech nerudných a nudných přednášek a seminářů. Žonglování mi dalo hodně, nejen samotné umění, ale také nový pohled na lidi, kteří ho provozují. Není to předmět, kam byste přišli a dostali kredity zadarmo. Tak jako lektorka do něj vkládá energii, tak i od vás bude trochu té energie chtít, ale uvidíte sami, že žonglování vás bude bavit.“

 

SAN777 Sex, intimita, antropologie Antropologické učebnice. Foto: Kristýna Živná

Sláva tohoto předmětu sahá daleko za hranice antropologů, a dokonce i studentů Fakulty sociálních studií, a to i když se jedná o relativně nový předmět, který poprvé spatřil světlo světa na jaře 2010. V tomto semestru si předmět zapsalo 292 studentů, přičemž na podzim roku 2011 počet zapsaných vzrostl na rekordních 496 studentů. Od dalšího roku, podzimu 2012, se však změnily podmínky ukončení předmětu a počet zapsaných studentů se snížil na 162. Dřívější podmínkou pro ukončení byl totiž jeden test průběžný a jeden závěrečný, ale od minulého semestru jsou studenti navíc povinni psát průběžné anotace z odborných textů. Tím klesla i úspěšnost z dřívějších 100 % a 98 % na 76 %.

Kurz je ohodnocen šesti kredity. Náplní hodin jsou nejrůznější náhledy na lidskou sexualitu. Během třinácti přednášek tak nakouknete pod pokličku tématům, jako je menstruace, mužská a ženská obřízka, homosexualita a heterosexualita, sexualita ve spojení s migrací či reklamou,  politické rozměry spodního prádla a spousty dalších.

Četné jsou během přednášky filmové ukázky. Těšit se můžete na několik přednášejících, například na Irenu Kašparovou, Adélu Souralovou, Michala Nekorjaka a další. Každý z nich pojímá výuku osobitým způsobem.

A jak se předmět líbil studentům?

Ondřej Beneš: „Předmět je zajímavý nejen svým názvem, ale i obsahem. Přednášky jsou doplňovány zajímavými filmy, náročnost není velká, ale nejedná se o kredity zadarmo. Kurz bych doporučil hlavně těm, kteří se chtějí dozvědět o sexualitě a genderových rolích z trochu jiného úhlu pohledu a doporučil bych ho především studentům z oborů sociologie, antropologie a genderu."

Hana Florianová: „Předmět se mi líbil, přestože jsem byla teprve v prvním semestru, a i když jsem toho o antropologii příliš nevěděla, bylo to velmi zajímavé. Když jsem si kurz zapisovala, tak jsem si ho dávala hlavně proto, že nebyl moc náročný. Psali jsme pouze průběžný a závěrečný test a pro toho, kdo se o učivo alespoň trochu zajímal, ten to dal levou zadní. Překvapilo mě, kolik lidí tam bylo nejen z Fakulty sociálních studií, ale i z jiných fakult, chápu však, že je lákalo šest kreditů celkem zadarmo. Předmět bych ostatním určitě doporučila. Jediné, co se mi nelíbilo, bylo to, že výuka probíhala až v šest večer a člověku už se tak pozdě do školy nechce.“

Klíčová slova: Masarykova univerzita, předměty, žonglování, antropologie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.