08.05.2014 19:59


O člověku jeho styl oblékání hodně vypovídá, říká majitelka módní značky

Autor: Jílková Gita | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Kristýna Bělová dokázala spojit svou vášeň a možnost přivýdělku ke studiu. Její zálibou je totiž nakupování oblečení v second handech, které dále upravuje a prodává pod značkou Ebrieta. 

Oblékání je bezesporu důležitou součástí života každého člověka, protože jistým způsobem pomáhá navenek dotvářet a prezentovat jeho osobnost. Obchody s konfekcí nabízí pestrou paletu zboží různých barev, střihů i materiálů, ale stále více mladých lidí tradiční nabídka neuspokojuje. Vyhledávají originalitu a jedinečnost, kterou jim běžné prodejny obvykle nabídnout nemohou. Zlatý důl v tomto ohledu představují second handy, ve kterých lze narazit na opravdové poklady. Své o tom ví i třiadvacetiletá studentka Kristýna Bělová. Nakupováním v second handech tráví většinu volného času. Své úlovky následně upravuje a dále je prodává zájemcům o originální kusy oblečení, které nikdo jiný v šatníku nemá. S Kristýnou se známe už delší dobu, proto si v rozhovoru tykáme. 

Proč sis pro svoji značku vybrala právě název Ebrieta?

Kdysi jsem měla možnost účastnit se jednoho fashion marketu v Teplicích. V té době jsem ještě neměla pojmenovanou značku, takže jsem se snažila něco rychle vymyslet, ale nic kloudného mě samozřejmě nemohlo napadnout. Začala jsem hledat ve slovníku cizích slov a úplně náhodně jsem narazila na slovo „ebrieta“, což znamená silná opilost. To mě okouzlilo.

Kristýna Bělová. Foto: archiv Kristýny Bělové

Kdy ses začala zajímat o módu? Vedl tě k tomu někdo?

O módu jsem se nikdy nezajímala, spíš jsem vždycky chtěla vypadat trochu jinak. Bavilo mě šokovat a provokovat okolí. To se projevilo nejen v oblékání, ale i zdobením těla piercingy a později tetováním. Táta mi vyprávěl, že si jako mladý šil boty, přešíval oblečení, vyráběl si šablony a nastříkával si na oblečení nápisy. V té době byla nabídka oblečení opravdu omezená a tohle byl navíc způsob rebélie. Nijak mě k tomu nevedl, ale asi to v rodině zakořeněné bude.

Máš nějaký vyhraněný styl oblékání? Jak bys ho popsala?

U mě se to často mění, takže vyhraněný styl nemám. Kolem patnácti let jsem nosila hodně barevné a vzorované oblečení. Dnes mám ráda pohodlné a jednoduché outfity, doplněné nějakými výraznými prvky, které je trochu naruší, například velké náušnice nebo extravagantní kabelka. Také mě hodně baví kombinace stylů, které k sobě zdánlivě nepasují.

Kdy a proč jsi začala upravovat oblečení?

Oblečení jsem začala upravovat přibližně před šesti lety nejdřív jen pro sebe. V second handech jsem objevovala pánské košile a trika, které se mi líbily, ale vypadala jsem v nich jak v pytli, takže jsem je musela upravit. Později se mi začalo doma kupit oblečení, které mě v second handu zaujalo, ale nebylo úplně podle mého vkusu nebo mi bylo malé. Tak jsem se rozhodla nabízet ho lidem.

Na co konkrétně se při úpravě oblečení zaměřuješ?

Nejčastěji upravuju staré šaty. Dnes se nosí úplně jiné střihy, takže se zaměřuji na to, aby šaty současným střihům odpovídaly a aby dostaly úplně nový šmrnc. Často se mi také stává, že na vážně povedených kouscích hezkého střihu z kvalitního materiálu objevím nevypratelné skvrny. Ty se pak nějakým způsobem snažím zakrýt, aby se oblečení dalo dále nosit a nemuselo se vyhazovat.

Kde konkrétně hledáš oblečení pro Ebrietu?

Vždy jde o oblečení ze second handů. Mám jeden opravdu oblíbený v Teplicích a v Praze na Ládví. Jinak ale navštívím každý second hand, kolem kterého náhodou projdu nebo se o něm dozvím od známých. I během výletů a dovolených navštěvuji second handy. A stává se, že mi oblečení darují kamarádi, ať s ním něco provedu, protože by ho jinak stejně vyhodili.

Jaké cílové skupině nabízíš oblečení? Zkus definovat, jak si představuješ typického zákazníka.

Jako typického zákazníka si představuju mladého člověka, který žije ve městě a vyhledává alternativní módu. V second handech ale narážím na všechny typy oblečení, od vintage sak a kabelek po punkové ošoupané džínové bundy, takže škála zákazníků je poměrně široká.

Oblečení z nabídky e-shopu Ebrieta. Foto: archiv Kristýny BělovéProč by lidé měli nakupovat oblečení právě u Ebriety nebo podobně alternativně zaměřených prodejců namísto obchodů s konfekcí?

Já si myslím, že nejlepší je kombinace obojího. V konfekci je většinou větší výběr a za nižší ceny, ale v alternativních obchodech člověk může najít to, co celý outfit ozvláštní. V poslední době se také rozvíjí myšlenka zodpovědné módy, kdy zákazníkům přestává být jedno, odkud je materiál, z kterého je oblečení vyrobené nebo kde bylo ušito. V tomto směru vítězí lokální značky.

Před měsícem jsi otevřela oficiální e-shop. Jaké způsoby propagace využíváš?

Využívám především facebook, kde sdílím zboží z e-shopu, komunikuji se zákazníky a informuji je o novinkách. Zkoušela jsem i placenou reklamu na Facebooku a celkem se mi to osvědčilo. Nejosvědčenější je ale word-of-mouth. Pokud můj zákazník o Ebrietě poví svým přátelům a známým, má to vždy největší efekt.

Objevují se nějaké problémy spojené s vytvářením vlastní značky? Co je podle tebe největší problém?

Člověk tomu věnuje dost času. Obcházím velké množství second handů, oblečení pak musím vyprat, předělat, zařídit focení a propagaci. A ani pak vám nikdo nezaručí pravidelný příjem jako v klasickém zaměstnání. To je riziko podnikání. Na druhou stranu je to ale něco, co mě baví a pracovní dobu si přizpůsobuji, jak se mi hodí.

Vidíš v Ebrietě potenciál budoucího zaměstnání nebo zůstane pouze zajímavým koníčkem?

Pokud by se Ebrieta rozrostla a uživila by mě, případně bych si mohla zařídit second hand v berlínském stylu spojený s kavárnou, tak určitě. To je ale spíš takový sen. 

Znáš někoho ve svém okolí, kdo se zabývá podobnou činností? Plánuješ například spolupráci s některými mladými návrháři?

Moje sestra studuje Střední odbornou školu textilních řemesel v Praze, obor umělecké návrhářství, ale její styl je úplně jiný. Často mi pomáhá, když narazím na technický problém u úpravy oděvů. Spolupráci s návrháři neplánuji, spíše bych chtěla najít podobného milovníka second handů a fungování Ebriety zefektivnit.

Věnuješ se kromě Ebriety i jiným projektům či koníčkům?

Momentálně pracuji na projektu POP MARKET. Je to akce představující městskou kulturu, módu a životní styl. V Praze mi událost podobného typu chyběla, takže jsme se spolu s kamarádem rozhodli do toho jít a zatím to vypadá velice slibně. POP MARKET mi teď zabírá nejvíce času. Koná se 17. května v areálu Radlická - kulturní sportovna na Pražském Smíchově. Návštěvníci tam najdou nepřeberné množství oblečení a doplňků, dále městská kola, longboardy, plakáty, vinyly nebo například knihy.

Myslíš si, že mají mladí lidé cit pro módu? Považuješ zájem o oblékání v současné době za důležitý?

Vnímání módy je strašně individuální. Všeobecně asi můžu říct, že ve větší míře to zaznamenávám ve velkých městech. Tam se lidé tolik nebojí experimentovat, rozvíjí svůj osobitý styl a příliš se neohlížejí na to, jak na ně na ulici ostatní koukají. V Praze je teď i obrovský zájem o second handy, protože spousta lidí zjistila, že tam mohou najít vážně povedené vintage oblečení, které na nikom jiném neuvidí a ještě k tomu za něj zaplatí pár korun. Zájem o oblékání nepovažuji za jednu z nejdůležitějších věcí na světě, ale je to jedno z kritérií, podle čeho lidi posuzuju. O člověku jeho styl často hodně vypovídá. I právě to, že někoho jeho vlastní styl nezajímá, něco o dotyčném napoví.

 

Medailon

Kristýna Bělová se narodila 2. října 1990 v Teplicích. Absolvovala zdejší gymnázium a v současné době studuje obor Arts Management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve svém volném čase se věnuje nakupování oblečení v pražských second handech, které následně upravuje podle svých představ a dále jej prodává pod značkou Ebrieta. Minulý měsíc zprovoznila svůj e-shop. 

Klíčová slova: alternativní móda, second handy, styl

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.