30.03.2013 17:49


„Nedržím dietu, jen jsem změnila svůj životní styl.“

Autor: Adéla Jurková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Únava, nesoustředěnost, zadýchávání se do schodů, těsné kalhoty a nelichotivý odraz v zrcadle. "Co s tím?", ptá se čím dál více lidí. Řešení těchto nepříjemností je prosté - zdravý životní styl.

„Musím zhubnout, už se na sebe nemůžu dívat. Blíží se léto a já nechci být na koupališti za vorvaně.“ Tato a podobná zvolání můžeme slyšet na kterémkoli místě s větší koncentrací žen. „Teď jsem četla v časopise o banánové dietě, tak jsem byla v obchodě pro osm kilo banánů a nesmím jíst nic jiného,“ pokračuje nespokojená žena. Hubnutí má stále mnoho lidí spojeno s představou trápení se, ale v době celoroční dostupnosti ovoce a zeleniny, množství potravin z celého světa a nekončící řadou fyzických aktivit už dogma "hubnutí rovná se trápení" platit nemusí.

Člověk je všežravec, a proto by se ani při hubnutí neměl vzdávat žádné skupiny potravin, některé druhy by měl pouze omezit. A co tedy povede k požadované ztrátě kilogramů, nebo ještě lépe centimetrů? Dodržování zásad zdravého životního stylu.

Pět pé, neboli pět porcí denně je základní mantrou zdravého stravování. Nejpozději hodinu po probuzení začínáme snídaní, během dopoledne pokračujeme svačinou, po poledni následuje oběd. Odpoledne svačíme a dvě až tři hodiny před spaním si dopřejeme večeři. Všechna tato jídla by měla být komplexní v poměru živin. To znamená, že by měla obsahovat sacharidy, tuky a bílkoviny. Dopoledne může jednotlivá jídla  doplňovat ovoce, od oběda po večeři je doporučována spíše zelenina. Základní zásadou je také konzumace potravin v co nejpřirozenější podobě. To znamená, že bychom se měli vyvarovat polotovarů, instatních polévek, omáček či jiných už zpracovaných potravin. Omezení se vztahuje také na přílišné solení a slazení rafinovaným bílým cukrem.

Nejen jídlem je ale člověk živ. Důležitý je pitný režim. Ten by se měl skládat hlavně z vody a neslazených bylinných čajů. Je na místě omezit sladké kolové limonády a přeslazené džusy. Energetická vzpruha v podobě kávy, zeleného či černého čaje ničemu nevadí, pokud je přijímána v rozumných mezích. To samé platí v kategorii alkoholu. Příležitostné dvě deci vína denně neuškodí.

Třetí podstatnou složkou zdravého životního stylu je pohyb. Začínáme zdravě jíst, pijeme vodu a naše tělo se mění. Chceme výsledky uspíšit, zlepšit tělesnou kondici, zvládnout dobíhání na šalinu bez zadýchání, a tak navštívíme posilovnu. Investice do služeb osobního trenéra se aspoň zpočátku velmi vyplatí, jelikož trenér vysvětlí, jak cvičit na jednotlivých strojích a poradí, jaký cvik je na dané tělesné partie nejlepší. K účinnému spalování nadbytečného tělesného tuku je dobré kombinovat aerobní (běh, stepper, rotoped...) a anaerobní (posilování, intervalový trénink...) cvičení. Doporučovaná dávka sportu se pohybuje na třech až čtyřech fyzických aktivitách týdně.

Spojením těchto tří elementů s přimícháním ingredience v podobě duševní pohody tvoříme vlastní zdravý životní styl, který učiní náš život kvalitnějším. Spánek se stává plnohodnotným, lepší koncentrace samozřejmostí a obléknutí kalhot, jimž k dopnutí chybělo pět centimetrů, je příjemnou třešničkou na dortu.

 

 


Autorka píše na základě vlastních zkušeností.

Klíčová slova: zdravý životní styl, fit, hubnutí

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.