20.03.2011 08:35


Každá chce být labutí

Autor: Kateřina Foltánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Kina válcuje oscarový snímek Black Swan a baletní prostředí je v módě. Ten, kdo touží po další porci tanečních figur, může své chutě uspokojit na představení Baletky v divadle Husa na provázku. Lístky si kupte dopředu, na Baletky bývá vyprodáno.

Na Baletky bývá plné hlediště. Foto: Kateřina Foltánková.V melancholické komedii dánské autorky Astrid Saalbachové se na taneční hodině setkává šest obyčejných žen. Učitelce baletu a jejím žákyním nejrůznějšího věku sekunduje francouzský pianista. Příběh se odehrává ve sklepním studiu, do kterého zatéká. Každá má jiný osud, ale ve skutečnosti toho mají hodně společného. Týden za týdnem se setkávají na hodině baletu a chtějí snít. Na chvíli zapomenout na své životy, převléct se do trikotu a stát se dokonalou labutí.

Karen se do studia vrací po půlroční přestávce, neboť se jí narodila dcera. Kroky pozapomněla a její místo v první řadě zabrala Lotta, která si nepřipouští svůj věk a snaží se života užívat plnými doušky. Vůbec jí nevadí, že je přitom někdy trochu laciná. Její dcera Alice se v přítomnosti matky nedokáže pořádně uvolnit a sama sobě nevěří. Mladá Róza vypadá jako bezdomovkyně, žije v plesnivém bytě a už čtyři měsíce nezaplatila za lekce. Poslední ze žákyň je lesbička Lilian, která má problémy s močovým měchýřem.

Ženy naříkají, občas se snaží ulévat a vůbec nevypadají jako ladné labutě. Spíše jako nemotorné kachny. Nevadí jim to, a stejně jako přišly na předešlou hodinu, přijdou i na tu další. Všechny touží po tom, aby je jejich učitelka Anna naučila part umírající labutě. Mladá Anička je bývalá primabalerína, která v roli labutě zazářila před sedmi lety a sklidila nesmírný úspěch. Nyní bere prášky, aby ulevila bolavým zádům, a na svou skvělou kariéru už může jen vzpomínat.

Postavy se během představení snaží vyrovnat se svými životy a nalézt smíření. Diváci se u toho často zasmějí kvůli vtipným dialogům. Všechny ženy až na lesbičku Lilian do prostředí baletního studia zapadají. Její postava je těžko uchopitelná a hru spíše narušuje. Navíc trápení s močovým měchýřem není vůbec k smíchu a diváka obtěžuje. Vylučování je obsesí Saalbachové, snad v každé její hře se objeví postava, která má v této oblasti problémy.

Baletky jsou hrou ze života, na kterou bychom ani nemuseli chodit do divadla. Stačí se rozhlédnout kolem sebe. Na každé lekci aerobiku nebo zumby jsou ženy, které si přišly odpočinout od svých životů a uvolnit se ve společnosti kamarádek.

Black Swan je o mistrovské dokonalosti, která vedla ke zkáze. Baletky jsou o obyčejných životech několika žen, což ale nijak nesnižuje hodnotu příběhu.

Klíčová slova: divadlo, Husa na provázku, Baletky, Astrid Saalbachová

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.