22.04.2013 16:08


Jak se projíst k lepší paměti a koncentraci

Autor: Karolína Svobodová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Poslední třetina semestru se nese v duchu průběžných testů a seminárních prací. Velká část studentstva v tomto období vyhledává ve zvýšené míře kávu a energetické nápoje. Přitom možností, jak povzbudit mozek k lepšímu výkonu, je celá řada.

„Na činnost mozku mají pozitivní vliv vitamíny skupiny B, hořčík, lecitin, tryptofan a omega-3 nenasycené mastné kyseliny,“ vysvětluje výživová poradkyně Iva Hrnčiříková. Lidé, kteří pracují duševně, by měli dbát na to, aby jejich jídelníček tyto živiny obsahoval. Jejich množství v těle mohou zvýšit konzumací semínek, ryb a ovoce. Významným zdrojem vitamínu B jsou kvasnice, pro co největší účinek se doporučuje jíst je syrové. Vitamín B se nachází také v ořeších a mléčných výrobcích. Tyto potraviny však mohou obsahovat velké množství tuku a ten má na činnost mozku naopak negativní vliv. Nedostatek vitamínu B způsobuje únavu, depresi, podrážděnost a nervozitu. 

Mnoho důležitých živin lze příjimat ve formě potravinových doplňků. Mezi studenty je populární zejména guarana a gingo biloba. „Přes zkouškové užívám prášek z guarany. Dávám si dvě lžičky dvakrát týdně. Cítím se potom méně unavený,“ říká student psychologie Jakub Lázníček. Guarana se používá primárně jako stimulant. „Má podobné účinky jako kofein, působí však po delší dobu. Nástup účinku je naopak pozdější,“ popisuje Hrnčiříková. 

Guarana jakožto látka potlačující únavu působí velice rychle. Jiné doplňky stravy je však nutné užívat dlouhodobě. Mezi ně patří lecitin a ginko biloba. „Oba přípravky beru po celý semestr. Lecitin ve formě  pilulek, z ginko biloby si vařím čaj,“ sděluje studentka španělské filologie Helena Vykouková. Lecitin zvyšuje schopnost koncentrace, ginko biloba působí pozitivně na paměť.

Podobné stimulační účinky jako guarana má cola nitida. „Colu jsem zkoušel šňupat nebo pít ve formě prášku rozpuštěném v čaji. Asi tak na šest hodin to člověka hodně nabudí,“ líčí svou zkušenost student speciální pedagogiky Karel Zendulka. Cola nitida se získává z dřeviny nazvané kolovník lesklý. Dříve se z této látky přidáním vína a kokainovníku vyráběl léčivý omamný nápoj pojmenovaný coca-cola. Coca-cola, jak ji známe dnes, už neobsahuje ani jednu z těchto složek.

Odborníci doporučují v období zvýšené psychické zátěže střídat druh i formu podpůrných látek. „Ráno a večer je dobré pít čaje. Příznivý vliv na výkonnost mozku mají ty z ginko biloby, ženšenu nebo ajurvédský čaj Brahmi, který podporuje intelekt a zlepšuje koncentraci. Přes den je vhodné například cucat guaranové bonbony,“ doporučuje bylinkářka Helena Brejchová.

Látky podporující paměť a koncetraci a potlačující únavu lze doplnit prostředky s antistresovými účinky. „V tomto ohledu má velmi pozitivní vliv třezalka tečkovaná. Keltové ji označovali za bylinu dobré nálady. Při užívání třezalky v jakékoli formě je dobré vyvarovat se pobytu na slunci, jinak může vyvolat kopřivku,“ zdůrazňuje Brejchová. Silnými bylinnými sedativy jsou také meduňka, mateřídouška a kozlík.

Na závěr je třeba zdůraznit, že užívání některých potravinových doplňků může vyvolat nežádoucí účinky. „Látky v nich obsažné u některých jedinců vyvolávají alergickou reakci či přecitlivělost. V kombinaci s jinými léky mohou také způsobit zdravotní potíže. Proto je vhodné se vždy před jejich nasazením poradit s lékařem či lékárníkem,“ uzavírá Hrnčiříková.

Klíčová slova: potravinové doplňky, stimulanty, adaptogeny, látky podporující paměťové schopnosti a koncentraci

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.