11.03.2012 17:25


Jak se dělá koncert

Autor: Kateřina Svobodová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Návštěva koncertů je jedním z nejoblíbenějších způsobů kulturního vyžití napříč všemi generacemi. Málokdo si ale dokáže představit, kolik úsilí příprava takového koncertu vyžaduje. Své o tom ví Jiří Pavlík (37), někdejší manažer umělců a majitel hudební agentury, který spolupracuje s hudebníky, jako jsou Pavel Šporcl, Magdalena Kožená nebo Dan Bárta.

Jiří Pavlík. Foto: Kateřina SvobodováJak dlouhou dobu před samotným koncertem je potřeba začít s organizací?

Nejprve se musí domluvit termín. Hodně záleží na rozsahu koncertu, místě a době, kdy se má konat. Během roku není problém termín najít, horší to bývá v listopadu a prosinci – v té době se konají vánoční koncerty a večírky, což jsou pro umělce žně. Obecně je ale dobré zajistit datum půl roku až rok dopředu.

Co následuje potom?

Vyjednávají se podmínky, za kterých bude umělec vystupovat – to se týká především honoráře a nákladů na dopravu. Umělci mají většinou v podmínkách uvedeny své požadavky. Na základě těch se potom napíše smlouva. Je rozdíl, jestli jednáte s manažerem nebo samotným umělcem. Za ta léta, co v této branži působím, se s většinou umělců, se kterými pracuji, znám osobně.

Umělci jsou pověstní tím, že mají občas dost zvláštní a přemrštěné požadavky. Jaké s tím máte zkušenosti?

Pohybuji se spíš v oblasti klasické hudby, tam se takové manýry moc nevyskytují. Ale dělali jsme koncert Gorana Bregoviće, což je hvězda poměrně velká, a ten měl v požadavcích přesný seznam alkoholických nápojů – druh a množství whisky, limuzínu a podobně. Když jsem dělal manažera Magdaleně Kožené a nechtěli jsme, aby někde účinkovala, dali jsme třeba do požadavků, že pro ni musí přiletět tryskáč. Je to taková hra, na co jste ochotní přistoupit.

Jak to s tryskáčem dopadlo?

Předpokládali jsme, že je takový požadavek odradí, ale tryskáč opravdu přiletěl. Magdalena v něm odletěla do New Yorku, tam dvě hodiny zpívala, načež letěla zase zpátky. Tenkrát o ni hodně stáli, tak nám vyhověli.

Vraťme se zpět k přípravě koncertu. Máme tedy stanovený termín a sepsanou smlouvu. Co dál?

Přibližně dva až tři měsíce před samotnou akcí se začíná pracovat na propagaci. Tisknou se plakáty, lístky jdou do předprodejů a soutěží. Opět záleží na tom, o jaký koncert jde. U méně známých osobností se do reklamy musí investovat více. Když se jedná o někoho výjimečného, vydává se tisková zpráva a pořádají tiskové konference.

Je možné udělat koncert bez sponzorů a náklady zaplatit z prodeje lístků?

Jde to, ale je to poměrně riskantní a je potřeba vše dobře promyslet. Výhodou je, pokud máte vlastní prostory a nemusíte nic pronajímat – to náklady výrazně sníží a sponzory mít nemusíte. Když ale máte finančního partnera, jste více v klidu a nejste tolik vázaní na prodej vstupenek, protože jejich cena samozřejmě závisí na tom, zda sponzory máte, nebo ne.

Může se organizace koncertu ujmout i „obyčejný člověk“, nebo na to musí být specializovaná agentura?

Možné to je, jestliže máte dostatek peněz, odvahu a domluvíte se s umělcem. Pro něj je ale jistější, když spolupracuje s profesionální agenturou. Po obyčejném člověku by navíc nejspíš požadoval zálohu. Každopádně je ale dobré nechat si poradit od někoho, kdo má nějaké zkušenosti, protože je většinou potřeba zajistit ozvučení, pódium a podobně.

Je více práce s plánováním akce, nebo při samotném průběhu?

Vše vrcholí v den koncertu – tam je hodně adrenalinu, protože může kdykoliv zasáhnout lidský faktor. Máte třeba zajištěné zvukaře na dvanáctou, a zvukaři ještě v jednu trčí v dopravní zácpě. Nebo je v sále o polovinu židlí méně, než bylo domluveno. To potom nastávají horké chvilky. Profesionalita ale velí dělat přípravy s dostatečným předstihem, aby takovéto selhání průběh dne neohrozilo.

Co vás na této práci nejvíce baví?

Už to, že máte nějaký nápad, který uskutečníte, lidé se o něj zajímají a na koncert přijdou, přináší jisté uspokojení. Pak pozorujete odcházející návštěvníky a slyšíte, jak říkají, že to byl skvělý zážitek – to je pro mě největší odměna. Samozřejmě to přináší i jisté finance, ale v oblasti kultury jich není mnoho. V prvé řadě musíte mít ke kultuře vztah a musí vás to bavit.

Klíčová slova: hudba, koncert, umělec, hudební agentura, organizace, Jiří Pavlík

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.