23.04.2013 17:34


Game Studies otevírají brány akademickému zkoumání her

Autor: Michal Dvořák | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Zábava je jednou ze základních součástí lidské společnosti a počítačové hry tvoří v posledních desetiletích její čím dál významnější složku. V České republice se dlouhodobě akademickému pohledu na toto sílící téma nikdo systematicky nevěnoval. Členové občanského sdružení MU Game Studies si povšimli této mezery a rozhodli se ji sami zaplnit. Po dobu více než tří let přinášejí studentům, ale i širší veřejnosti tak trochu jiný pohled na hry. Tématu her a hráčů se hodlají odborně zabývat i na čtvrtém veřejném setkání zájemců o výzkum digitálních her na CONferenci, kterou naplánovali na desátý květen.

Jan Miškov prezentuje první díly pořadu SAVEpoint na CONferenci v roce 2012. Foto: archiv Game StudiesBrno - Skupina studentů a absolventů Masarykovy univerzity se v rámci sdružení Game Studies věnuje hrám a hernímu světu již třetím rokem. „Nápad vznikl na jaře 2010, kdy jsme se sešli s pár zajímavými lidmi na předmětu Herní studia vyučovaného na filozofické fakultě. Slovo dalo slovo a zjistili jsme, že se chceme hrám dále věnovat z akademického pohledu,“ popsal okolnosti vzniku nápadu šéfredaktor webu gamestudies.cz Tomáš Bártek.

Mezi aktivity Game Studies patří například publikování odborných textů věnujících se hrám. Autoři projektu se také snaží šířit názor, že o hrách by se mělo uvažovat i ve vážné rovině. Svému okolí ukazují, že se jedná o médium, které je hodné vysokoškolského studia. Toto tvrzení podporuje nejen fakt, že hraní počítačových her patří mezi nejčastější způsoby trávení volného času mladých lidí, ale také aktuální zpráva Asociace herního průmyslu České a Slovenské republiky. Ta ukazuje, že sektor herního průmyslu je progresivním odvětvím a je proto zajímavý nejen pro hráče, ale i pro případné podnikatele. Ze zprávy plyne, že celkové obraty za prodej videoher a konzolí (vyjma osobních počítačů) v roce 2012 činily téměř dva a půl miliardy korun, což představuje meziroční růst o 10,6 procenta. „Zajímavý růst očekáváme i v letošním roce, ve kterém bude uvedena do prodeje další generace populárních konzolí PlayStation a Xbox,” okomentoval vývoj prezident Asociace herního průmyslu Dušan Benža.

„Uspořádali jsme několik konferencí. Spustili web gamestudies.cz, což je první český portál věnovaný čistěNěkteré herní mechanismy se stále opakují již od dob archaických  titulů, jako je napříkal Pacman z roku 1980. Foto: Michal Dvořák herním studiím. Natočili jsme několik dílů pořadu SAVEpoint. Založili jsme občanské sdružení a objíždíme akce i mimo Brno, například březnové GameExpo v Bratislavě. Také pořádáme různé workshopy,“ vyjmenoval aktivity projektu Bártek. „Při tom výčtu se mi trošku zamotává hlava, kdyby mi to někdo řekl před dvěma lety, asi bych mu nevěřil. Když se ohlédnu zpět, tak za ty roky, kdy jsme se nejdříve scházeli u piva v hospodě, jsme udělali velký pokrok,“ zhodnotil odvedenou práci.

Ohlasy od studentů jsou převážně pozitivní. „Konečně se někdo i u nás jal obhajovat hry jako plnohodnotné médium. Pořád mám totiž pocit, že pokud se něčemu říká hra, tak to znamená, že je to pro děti a jediný, kdo by se vůbec mohl ucházet o studování tohoto druhu zábavy, je dětský psycholog,“ chválil cíle Game Studies student filmových věd Libor Janošek. „Je mi trochu líto, že se na jejich webu neobjevují nové informace úplně nejpravidelněji,“ přidal Janošek malou výtku.

„Povzbuzujeme lidi, kteří chtějí o tématu publikovat, a snažíme se tyto lidi spojovat, aby o sobě věděli a mohli třeba udělat něco společného a zajímavého. Proto je networking, tedy jakési tvoření sítě kontaktů na lidi se společnými zájmy, důležitou součástí naší činnosti,“ vysvětluje další z cílů sdružení Tomáš Bártek.  K uskutečnění cíle poslouží i plánovaná CONference, která se bude konat desátého května v prostorách katedry mediálních studií a žurnalistiky na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Vystoupí několik českých a slovenských vědců se svými příspěvky na téma Hráči. „Nejvíce přednášejících bude z oborů jako je antropologie či kultura. V těchto dnech se definitivně finalizuje program, zatím můžeme přislíbit přednášky na téma Hráč a divák, či Člověk jako android. Přednášku přislíbil i jeden vyléčený gambler, který bude mít k tématu určitě co říct,“ poodhalil střípky programu jeden z organizátorů Silvester Buček. „Na konferenci se budeme snažit o neformální atmosféru. Součásti programu bude i živá kapela hrající známé herní melodie, či stylová výzdoba. CONference je samozřejmě otevřena pro veřejnost a všichni návštěvníci jsou zváni,“ upřesnil Bártek.

„Z dlouhodobého hlediska máme vize, které pomalu přeměňujeme na cíle. Chceme, aby se Masarykova univerzita postavila vedle takových škol, jako je Massachusetts Institute of Technology, Bath Spa University či University of Copenhagen, kde se herní studia vyučují jako samostatný obor, a stala se tak lídrem v oblasti herních studií v celém východoevropském regionu,“ poodhaluje svoji vizi budoucnosti Game Studies Silvester Buček.

Klíčová slova: Brno, hry, Game Studies, CONference

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.