28.03.2014 10:55


E-Sport aneb sportování u počítače

Autor: Keppert Marek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

League of Legends odstartovalo vlnu nadšení a zájmu o hraní počítačových her na profesionální úrovni. I přesto, že to většina sportovních svazů progaming neuznává jako sport, neustále se rozrůstá.

Elektronický sport, zkráceně e-sport je dosud neuznanou odnoží sportu. Jde o progaming, tedy o hraní počítačových her na profesionální úrovni. V posledních dvou letech se dočkal obrovského nárůstu v popularitě, a vznikly i internetové stránky, které vysílají jen tento druh sportu.

Sport existoval v omezené podobě už v osmdesátých letech, kdy začaly vznikat první hry na systémy Atari. Pořádného rozvoje se ale dočkal až ke konci minulého století díky hře Dota, jejíž fanoušci uspořádali první neoficiální turnaj. Krátce po něm vznikaly další a další turnaje. V České republice je nejznámější Mistrovství v počítačových hrách, které bylo součástí výstavy Invex. Kvůli tomu, že nejde o klasický sport, neexistují tedy fyzické nároky na e-sportovce. Díky tomu je sport velmi populární především u jedinců, kteří buď nemají nadání ke klasickému sportu, nebo jej nemají rádi.

League of Legends v akci. Foto: Marek KeppertNejvýznamnější hrou ve které existuje tato pro scéna je League of Legends, dále jen LoL. Hrají ji milióny lidí po celém světě. Jedná se o typ hry MOBA, kde hráč ovládá jím vybranou postavu v zápasech pět proti pěti. Tyto týmy nejsou náhodné, ale předem složené. Studio, které stojí za vývojem LoL, pořádalo tento rok už třetí světové mistrovství. Na prvním byla odměna sto tisíc dolarů a účastnilo se ho osm týmů z Evropy a Ameriky. Na druhém odměna vzrostla na dva milióny dolarů, a týmy se rozrostly o čtyři nové z Číny a Korey. Letos odměna zůstala stejná, ale týmů se zúčastnilo už čtrnáct. Rok se pro profesionálního hráče skládá ze dvou sezón, kdy se nejlepších osm týmu z Evropy, Ameriky, Číny, jižní Asie a Korey utkávají každý týden v rámci svého regionu. Posléze se podle umístění mohou dostat na dříve zmíněný světový turnaj.  Hráči kvůli tomu aby byli nejlepší, nechodí do školy nebo práce, ale plně se věnují zlepšování se v dané hře. Berou to jako zaměstnání, a odměny nepatří mezi nejnižší. Nejvýdělečnější hráč minulého roku si vydělal v přepočtu více než čtyři milióny korun. Tato částka je součet výher na turnajích, jeho měsíční plat od sponzorů není zahrnutý.

Nejen že je to pro ně práce, ale dokonce ani nebydlí se svými rodinami. Většina hráčů je velmi mladá, od sedmnácti let do brzkých dvacetin. Týmy mají takzvané gaming house, neboli hrací domy, kde bydlí se svými spoluhráči a trenéry. Ve většině věcí je e-sport totožný s normálním sportem. Pokud chce být člověk nejlepší, musí tomu věnovat všechen svůj čas. Najít synchronii se spoluhráči, a pokud zrovna nehrají, tak se snažit analyzovat hry a opravovat svoje chyby. I přes tuto podobnost s ostatními sporty jej většina států a sportovních svazů zatím neuznala jako sport. Pokud bude ale pokračovat v růstu stejně rychle jako doteď, za pár let budeme v televizi sledovat kromě fotbalu i turnaje v počítačových hrách.

Klíčová slova: progaming, league of legends, e-sport

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.