27.04.2014 18:44


Chybí nám kvalitní velodrom, říká dráhový cyklista Tomáš Bábek

Autor: Erychlebová Daniela | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Dráhová cyklistika rozhodně v České republice nepatří mezi nejoblíbenější cyklistické disciplíny. Nemůže se srovnávat s jízdou na  horských kolech, cyklokrosem nebo silniční cyklistikou. I přesto se čeští reprezentanti na mistrovstvích Evropy i světa umisťují na pozicích v první desítce. Proč dráhová cyklistika nepřilákává víc diváků, ale i na další otázky odpovídal devátý z letošního mistroství světa na kilometrové trati Tomáš Bábek. 

Audio

    Tomáš Bábek o problému financování české dráhové cyklistiky.
         
    Autor: Daniela Erychlebová

V roce 2008 získal bronzovou medaili na mistrovství Evropy. Je českým rekordmanem, mistrem republiky v pevném kilometru, keirinu a olympijském sprintu. Tomáše Bábka dráhová cyklistika baví a vzhlíží k letním olympijským hrám v roce 2016. Úspěchů dosahuje i přes ne moc ideální tréninkové podmínky. „Nedostává se nám tolik peněz. Jiné státy investují do přípravy mnohem víc. To se pak odráží i na výsledcích,“ řekl Bábek. 

 

Proč není dráhová cyklistika oblíbená? Je to kvůli tomu, že chybí nějaká osobnost? Zděněk Štybar, Roman Kreuziger, Jaroslav Kulhavý ti táhnou svými výkony fanoušky na stadióny.

Tak osobnosti tady jsou určitě. Spíše je horší, že tady není moc závodů, které by se pořádaly. Hlavně v České republice není kvalitní velodrom. To je největší problém. Nemáme dráhu světových rozměrů, na které by se mohl uspořádat světový pohár nebo mistroství světa a Evropy. Byla by potřeba dřevná, 250 metrů dlouhá krytá dráha. To je asi ten úplně základní problém.

Stejný problém má i Martina Sáblíková, ale i tak se na rychlobruslení koukají statisíce lidí.

Hodně lidí mi to říká. Málokdo ale ví, že ona tady v Česku tráví úplně minimální část roku a žije někde úplně jinde a trénuje někde jinde. Ona samozřejmě má ten problém taky, ale Sáblíková má finanční prostředky na to, aby to mohla řešit. Nechci vypadat jako někdo, kdo jí to nepřeje. Ona je extrémně dobrá, ale nedá se srovnávat konkurence v ženském rychlobruslení a dráhové cyklistice ve sprintu. Dráhová cyklistika sprint už je konkurencí hodně blízko atletickému sprintu. Tam také žádný Čech nemá šanci. 

Aby byla česká dráhová cyklistika srovnatelná s tou zahraniční, tak potřebuje finance?

Rozhodně. My ale nejsme špatní na ty podmínky, co máme. Ty výsledky jsou velice dobré, ale nemůžou být excelentní. Dokud se tenhle problém nezmění tak těžko říct, co se bude dál dít. Ledaže bychom se přestěhovali někam jinam, tak jak to mají třeba malajští závodníci. Celý jejich tým bydlí a trénuje v Melbourne. Tam mají dráhu a veškeré zázemí. A jsou dobří, hodně dobří. My toto udělat nemůžeme, nemáme tolik peněz abychom mohli bydlet někde jinde. To už by možná vyšlo levněji postavit tu dráhu tady. Už od doby, co jsem začal závodit, se o tom mluví. Zatím se ale nic neděje.

Vaši oblíbenou disciplínu, kilometr s pevným startem, na letošním mistrovství Evropy vyhrál Francouz Francois Pervis. Jakou zemi lze v tomto sportu považovat za nejlepší?

Úplně nejlepší jsou rozhodně Angličani. Ti mají rozpočet větší než naše fotbalová Sparta. Což v dráhové cyklistice není normální. Mají třeba čtyřikrát, pětkrát vetší rozpočet než druhý nejlepší tým. Zaměstnávají kolem sto šedesáti lidí. To znamená trenérů, doktorů, psychologů, vědců. Na šedesát zaměstnanců pak připadá zhruba deset, patnáct závodníků. Dráhový sprint dospěl do takových rozměrů, že třeba v jedné desetině vteřiny je naskládaných dvacet závodníků. To se pak už právě projevuje, kdo si může dovolit testovat kolo a posed v aerodynamickém tunelu. Kdo si to nemůže dovolit, tak má samozřejmě nevýhodu a musí to kopírovat od ostatních. Takže takovýchto drobností oni využívají.  Na letních olympijských hrách v Londýně byli Angličané o jednu třídu výš než všichni ostatní. Svoje vlastní kola zakrývali až do závodu plachtou, aby je nikdo neviděl. Oni jediní si můžou vývoj kol, který stojí třeba několik milionů, dovolit.

Co vás přivedlo k dráhové cyklistice a v kolika letech jste s ní začal?

Ve čtrnácti letech. Bylo to úplně náhodou. Měli jsme mít test z přírodopisu a já jsem se potřeboval ulít, stejně jako ostatní mí spolužáci. V Bohunicích se otevírala U-rampa a kolem toho se pořádal nějaký závod na kolech. Já jsem do té doby na kole moc nejezdil, ale nechtěl se mi psát ten test, tak jsem se toho zúčastnil. Ještě navíc moje kolo bylo píchlé. Tak jsem si musel vzít bratrovo, které bylo malé. To bylo úplně příšerné. Ani jsem tam neskončil nijak dobře. Asi sedmý nebo tak nějak. Byl tam nábor. Řekl jsem si, že bych to mohl zkusit. Druhý nebo třetí den jsem šel na trénink úplně začínajících cyklistů. Tam jsme si hned zkoušeli jezdit na dráze na dráhových kolech. V té době se mi ta dráha zdála strašně moc klopená a ta speciální kola nemají brzdy. Mají pevný převod, na kterém se nesmí přestat šlapat. Tak jsem si to vyzkoušel a do pár týdnu jsem už začal normálně jezdit a závodit. Hned za měsíc jsem měl první závody. Ty byly mezinárodní a já na nich skončil třetí. Tak jsem u toho už zůstal. Do půl roku jsme byli na dráhovém mistroství republiky a získal jsem nějaké medaile.

Jak se může začátečník dostat k dráhové cyklistice? Pokud se zrovna nepotřebuje ulít z přírodopisu.

Jen těžko. Blbé je, že se nějaké veřejné nábory nepořádají. Není to moc populární. Většinou začínají děcka tak, že se dostanou do nějakého klubu, který se zaměřuje na silniční cyklistiku nebo na horská kola. Pak třeba uvidí tu dráhu a poznají, že by jim to mohlo vyhovovat. Nebo to rozpozná jejich trenér. Tak je pak přesune do jiného týmu, kde se ta dráha jezdí. Ale sprinterské disciplíny se jezdí jenom u nás v Brně na Dukle. A my máme jenom juniory, což je od šestnácti let. K nám je těžké se dostat. Bereme děcka, co už mají s cyklistou nějaké zkušenosti. Nebereme nováčky. Možná je to chyba. 

 

Medailon:

Tomáš Bábek se narodil 4. června 1987 v Brně. Ve čtrnácti letech začal závodit v dráhové cyklistice. Svého zatím největšího úspěchu dosáhl roku 2008, kdy získal bronzovou medaili na mistrovství Evropy. Roku 2011 ho srazilo v Brně auto a on se téměř rok zotavoval z těžkých zranění. Dokázal se ale vrátit k závodění a v březnu letošního roku byl devátý na mistroství světa na kilometr s pevným startem. V budoucnosti by se rád zúčastnil letních olympijských her.

Klíčová slova: dráhový cyklistika, Tomáš Bábek, velodrom

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.