21.03.2014 14:09


Brněnské Národní divadlo vydalo kontroverzní příručku

Autor: Maršovská Kristýna | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

„Pauzu poznáte tak, že herci přestanou hrát.“ I tak vypadá jedna z rad v Manuálu úspěšného diváka. Tato brožura, kterou na svých webových stránkách uveřejnilo Národní divadlo Brno, rozdělila veřejnost na dva tábory.

Brno  „Máte obavy vydat se do divadla? Chyba! Je to velmi snadné…“ Takto začíná kontroverzní Manuál úspěšného diváka, který krátce po svém zveřejnění na internetových stránkách brněnského Národního divadla vzbudil rozporuplné reakce. Příručka si vysloužila také nelichotivé komentáře uživatelů Facebooku, zejména na stránce Žít Brno RIP. 

Brožura radí v deseti krocích divákům, jak vybrat představení, co si obléci nebo jak se dostat do divadla. „V dnešní době se někteří diváci snaží vzít do hlediště jídlo a pití, které mají připravené z domu. Často se nás také ptají, jak mají přijít oblečeni. Bohužel už také není výjimečné potkat návštěvníky v džínách,“ vysvětlila mluvčí divadla Šárka Motalová důvody, které inspirovaly pracovníky Oddělení vnějších vztahů Národního divadla k vytvoření brožury. Kritikům Manuálu úspěšného diváka se ale nelíbí mimo jiné způsob, jakým jsou informace podány. „Konec představení poznáte podle zatažení opony. Pokud nevěříte vaší intuici, sledujte okolí – vždy se najde někdo, kdo ví, kdy začít tleskat,“ píše se v příručce. Motalová styl podaných informací v brožuře hájila tím, že je určena především mladým lidem, kterým chtělo vedení tento divadelní svět více přiblížit. Příručka jim má s lehkou nadsázkou poradit a také je pobavit. 

Mahenovo divadlo. Foto: Kristýna Maršovská

„Brožura se evidentně obrací na potenciálního diváka, jehož mentalita je mi vzdálená, protože jsem pravidelnou návštěvnicí divadel. Z toho důvodu mě ani nemůžou oslovit rady - ať už pedagogicky navádějící nebo ty poněkud tupě konzervativní,“ vyjádřila se na adresu příručky dramaturgyně Martina Musilová, která působí na Katedře divadelních studií na Masarykově univerzitě. To, že některé věci zmíněné v Manuálu úspěšného diváka nejsou samozřejmostí, nicméně ukazují zkušenosti umělců. „Co se způsobu odívání týče, v posledních letech se trend oproti tradici uvolnil. Ležérnost a nový způsob života přišel i do divadla," uvedla své zkušenosti s některými diváky umělecká šéfka opery Eva Blahová. Podle ní přivádí dnešní přetechnizovaná doba moderní výdobytky i do divadel a koncertních sálů. ,,Proto se někdy stává, že během představení či koncertu se ozve jiný tón, než který je v partituře,“ dodala Bláhová.

Odborník na etiketu Ladislav Špaček vnímá vydání brožury jako skvělý počin v této oblasti. „Snažím se léta kultivovat českou společnost a jsem rád, že v tom nejsem sám,“ řekl Špaček. Podle marketingového specialisty Romana Hřebeckého je záměr příručky dobrý. Otázkou pro něj však zůstává, zdali diváci těchto rad opravdu využijí. „Podobné materiály, zde podle obsahu to nejspíš nebylo jinak, často vznikají na základě dojmů. Tedy podle toho, co si myslí jejich tvůrce. Je to ale špatná cesta. Mají-li být užitečné pro zákazníka, je potřeba se na obsah dívat jeho optikou. Ptát se ho, ověřovat a obsah skládat spolu s ním. Je to pracné, ale nese to pak ovoce,“ uzavřel téma Hřebecký.

Klíčová slova: Manuál úspěšného diváka, Národní divadlo Brno

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.